26-2-2024 – De maand vloog voorbij met een hoge waterstand. We hebben lager water kunnen ervaren op 6 februari,  vandaag is er oostenstorm en zijn er weer delen van de haven overstroomd. Maximaal hadden we NAP +15 vandaag, het is nu NAP +9. We hebben de stroom van twee steigers op locatie Waterland tijdelijk uitgeschakeld, naar verwachting is dit voor een korte tijd.

26-1-2024 – Het ijs is gesmolten en de schade is in voor nu in kaart gebracht. De slagboom op Hemmeland doet het sinds vanochtend weer, er kan dus weer op het terrein geparkeerd worden.

Stroom werkt op Waterland, Hemmeland op de A t/m D steiger en de elektrakasten op het toiletgebouw Hemmeland. De kasten die bij veld 4 staan en de Hemmeland E t/m H steiger doen het nog niet, hier hopen we maandag stappen te zetten om dit weer werkend te krijgen.
Wel een stroomaansluiting maar nog geen stroom? Dan kan het zijn dat je kortsluiting hebt in het snoer of in de stekker. Ontkoppel en kijk het snoer na. Alle aansluitingen zijn afgezekerd op 10A.

De stormen Isha en Jocelyn (waarbij Jocelyn pittiger was) zijn voorbijgetrokken zonder veel schade. Als er iets met de boot is, nemen we contact op.

De waterstand is nu weer op NAP -7, het is onduidelijk of en wanneer Rijkswaterstaat het winterpeil gaat inzetten.

20-1-2024 – Na het hoge water kwam vorst en sneeuw. De haven vroor dicht en ook op het terrein was een dunne laag ijs te vinden op de ondergelopen gebieden. Het waterpeil staat nog steeds best hoog (NAP +10), dit zal wat gaan dalen met de voorspelde storm van dit weekend.

Wat betreft stroom: omdat het allemaal nog bevroren is, hebben we nu alleen de hoofdkasten aan op locatie Waterland. Op Waterland hebben de hoofdkasten beperkt onder water gestaan, de eigen aansluitingen moeten nog wel nagekeken worden. Wanneer je de stekker in een hoge “SEP” kast wil steken: kijk dan eerst even of de stekker zelf droog is. Kortsluiting is echt zo gemaakt bij deze omstandigheden.
De stroom op Hemmeland vraagt meer aandacht. Hier is kortsluiting ontstaan doordat het dijkje doorgebroken is. We moeten uitvinden waar dit was en vanuit daar verder werken. Voor nu is er stroom op de Hemmeland A t/m D steiger, helaas doet de slagboom het nog niet. De camera’s doen het ook weer (want die zitten deels op het Waterland netwerk).

14-1-2024 – De rust is weergekeerd. Het waterpeil staat nu NAP +7 en de terreinen ontdooien langzaam. Omdat er zoveel water op het terrein stond, is alleen de bovenste laag bevroren. Deze ijslaag ligt nu nog op locatie Hemmeland, locatie Waterland is zaterdag hard gesmolten.

Buurman Klaas van der Lingen heeft vrijdagmiddag een dronefilmpje gemaakt over de overstroming. Het bestand is zelf te groot, je kunt deze zien op Facebook. Wel hebben we een paar stills uit deze film gehaald. Je ziet dat het water erg hoog nog staat op Hemmeland en de steigers bij Waterland weer boven water zijn.

Locatie Waterland is vandaag weer bereikbaar per auto, locatie Hemmeland is nog afgesloten voor auto’s. Er staat nog veel water op het terrein. Elektra hebben we de komende dagen nog niet beschikbaar, daar moeten we eerst kijken wat de schade is vanwege het onder water staan.

11-1-2024 – De dooi zet wat door en het waterpeil zit op NAP +14 omdat er gespuid wordt. Helaas zijn de steigers door de ijsvorming nog niet bereikbaar, daar moet het nog verder voor dooien. De haven ingangen zijn nog niet goed toegankelijk vanwege de vorst.

De vorst zorgt wel voor bijzondere plaatjes, hier zie je de rotonde bij Hemmeland en de ijsaangroei bij de Hemmeland A steiger.

Het ijs is niet betrouwbaar. Doordat het is gaan vriezen met oostenwind en daarna het peil is gaan zakken, is het een dunne en instabiele ijsvloer. Verschillende werkschepen zijn er al doorgevaren dus denk niet dat je in Monnickendam op de Gouwzee kunt schaatsen. Daarvoor moet je echt naar een ijsbaan ergens anders.

10-1-2024 – De daling is inderdaad doorgezet. Het water zakt gestaag en er blijft ijs achter. De temperatuur was vandaag rond het vriespunt, de ijsgroei bleef beperkt. De wind nam iets af en zal morgen van richting veranderen, dan verwachten we dat het water nog verder zal dalen.

De steigers kunnen we nog niet op. De overgang van land naar steiger is ijs en de weg er naar toe ook niet zonder uitdagingen.
Hopelijk dooit het morgen goed weg, dan is in ieder geval de steiger weer bereikbaar.

Tijdens de havenrondes de laatste week zagen we dat een aantal landvasten erg aan vervanging toe is. Een landvast is een speciaal soort lijn die rek/beweging van de boot kan opvangen. Een oude schoot of val kan dit niet.  We verkopen verschillende lijnen op locatie Waterland en kunnen je advies geven.

9-1-2024 – De daling is ingezet! Het is gaat nog niet hard maar we zien een daling van de waterstand. Vannacht was er milde vorst (-1°C), dit is voor komende nacht ook voorspeld. Donderdag is de matige vorst weer voorbij dus dan kan de haven mooi gaan opdrogen.

Kom nog niet naar de haven. Het terugtrekkende water is aangevroren en zorgt voor een dunne ijslaag naar de steigers toe. Onze collega’s moesten vandaag glibberend naar de havenboot, je komt echt nog niet goed bij de steiger. De havenronde met de havenboot is gevaren, er waren twee boten waarvan de lijnen los waren gegaan. Zij hebben bericht gekregen.

Over de elektra: op de steiger en op het terrein hebben de lasdozen onder water gestaan. Het water wat daar inzit, is nu bevroren. Als de dooi doorzet moeten deze lasdozen eerst drogen, dan nagekeken worden en dan pas kan de elektra weer aangezet. We moeten ongeveer 300 elektrapunten op de steiger en 30 op de kant nakijken dus dit is even een klus. We verwachten dat we hier volgende week mee kunnen beginnen en weten niet hoe lang het duurt.

Wellicht goed om te weten wat de sites zijn die wij gebruiken om op de hoogte te blijven van weer & wind: Windfinder hier op de haven en de waterhoogtes bij Edam zoals RWS dit meet.

Vanaf nu zullen wij niet meer dagelijks mailen maar onze updates plaatsen op de website, Facebook en Instagram. Wanneer er groot nieuws is (dat de elektra weer aangesloten is of er onverhoopt iets anders is), zullen wij onze ligplaatshouders mailen.

8-1-2024 – Vandaag zouden we om 12:00 uur een piek hebben in de waterstand. Die hebben we ook gezien en was maar iets meer dan gisteren. De modellen voor wat nog gaat komen zijn onduidelijk, de Gemeente Waterland spreekt van een piek voor vanavond. Belangrijk is: er zijn geen bijzonderheden nu in de haven.

Vandaag hebben we met de havenboot boten goed gelegd en een boot met gebroken achterlijn weer goed vastgemaakt. Verder hebben wij onze buurmannen geholpen bij het op/af komen van de boten nu de steigers gevaarlijker worden vanwege de vorst. De haven is nog steeds niet goed toegankelijk vanwege overstroming en ijs, kom daarom alleen in noodgevallen naar de haven. Heb je twijfels over je boot: mail ons! We zijn nu op volle sterkte aanwezig dus kunnen meer dan vorige week.

Goed nieuws is dat het weerstation van windfinder.com het weer doet. Zoals je kunt zien hebben we nu vlagen van 30 knoop, dat zal de komende nacht zo blijven. We zullen zien wat morgen brengt.

7-1-2024 – De eerste piek in waterstand was vandaag om 12:00 uur. Het water stond op NAP +47 met forse delen van de haven onder water. Vandaag kon er gespuid worden dus we zagen dat het peil niet zo snel meer steeg met deze wind.

Morgenavond wordt de volgende piek verwacht. De windvoorspelling is ONO voor morgenavond met vlagen zoals vanochtend ervaren. We hebben vertrouwen dat er niet meer schade ontstaat.

De foto’s van vandaag zijn van onze buurman Klaas van der Lingen (de dronefoto van Hemmeland), Tandartspraktijk de Haven voor de foto van de binnenstad van Monnickendam en een foto vanaf het havenplein vanaf de plek waar de trailerhelling was.

Na het kerstreces zijn wij morgen allemaal vanaf 8:30 uur weer op kantoor en hopen dat het water snel wegloopt. We kunnen dan pas kijken wat de schade is.

6-1-2024 – het water blijft stijgen. Het stijgt gestaag en zal – nu de wind naar het oosten draait – blijven stijgen. De beide locaties blijven de komende dagen gesloten, alle elektra blijft uit zolang de waterstand zo hoog is.

Met de havenboot hebben we vandaag een ronde gedaan en alle schepen liggen er goed bij. Geen zorgen voor de schepen op de kant: die staan op een bok en gaan nog lang niet drijven. Wanneer er bijzonderheden zijn, zullen wij contract met jullie opnemen.

Goed om wellicht aan te geven hoe deze overlast ontstaan is. Rijkswaterstaat heeft een Peilbesluit voor het IJsselmeergebied. Hierin staan zomerpeil en winterpeil beschreven. Winterpeil voor dit gebied zou rond de NAP -30 zijn en wordt doorgaans eind van de zomer ingezet. Afgelopen najaar is dit niet gebeurd: wij hebben meermaals bij hen aangegeven dat met een stand van +10 NAP in november het wachten op een overstroming was. Rijkswaterstaat besloot te wachten met deze onnodige overstroming tot gevolg.

De stand is nu NAP +39 en zal de komende 48 uur nog 15 cm stijgen (golfslag niet meegerekend). We hopen dat de weergoden ons goed gezind zijn en het meevalt.

Gisteren is er een dronefilmpje gemaakt van de overstroming, deze is via deze link te zien.

5-1-2024 – Het water houdt ons in de greep, dat zal de komende dagen nog wel zo blijven. Vannacht is een dijkje doorgebroken bij de werkzaamheden op Hemmeland, de haven is daardoor overstroomd. We hebben daarom besloten de havens (Waterland en Hemmeland) af te sluiten.

Dit weekend komt er oostenwind. Het water zal dan nog verder stijgen. Op dit moment zitten we op NAP +35, dit zal waarschijnlijk nog 15-45 cm hoger worden door de opwaaiing van het water. Wij lopen havenrondes zolang het nog kan en passen de landvasten aan zodat de boot goed vast blijft liggen. Vooralsnog is er geen schade aan boten door het stijgende water.

De elektra is voor alle schepen uitgeschakeld. Dit betekent dat er geen enkele boot meer aan de stroom ligt: het is simpelweg niet veilig met dit hoge water. We zullen het weer aanzetten wanneer het water voldoende gezakt is, dit kan nog wel ruim een week duren.

Kom niet naar de haven. Wij zijn bereikbaar per mail en telefoon voor vragen over de boot.

3-1-2024 – Het nieuwe jaar is hier stormachtig begonnen met storm Henk. Deze gaf gelukkig weinig bijzonderheden; wanneer er schade aan een boot is ontstaan, hebben wij dit gemeld aan de ligplaatshouder.

Een grotere zorg is het stijgende water. Delen van de haven op locatie Waterland staan onder water. De verwachting is dat wanneer de wind gaat draaien naar het oosten, het water nog fors zal stijgen. Elektra-aansluitingen komen onder water te staan. Op dit moment is een deel van de Waterland steigers E-F-G-H uitgeschakeld omdat lasdozen onder water staan. Bij verdere stijging zullen we alle elektra op alle steigers uitschakelen om schade aan het elektranetwerk te beperken. We zullen het weer aanzetten wanneer het water voldoende gezakt is. Vergeet geen laarzen mee te nemen bij bezoek aan de haven.

Wanneer de boot niet vorstvrij gemaakt is, adviseren wij om dit alsnog te doen. De vorst komt er volgende week aan. Goed om te weten: onze voorraad antivries is op dit moment op.

Waarmee kunnen wij helpen?