Wintertips

  1. Haal alle bederfelijke waren uit de kastjes
    Neem ook blikken of flessen mee van boord voor zover er vloeistof inzit.
  1. Het toilet
    Het droogpompen van uw toilet is vaak niet voldoende. Er blijft altijd restwater instaan. Koppel de inkomende waterslang van de dichte afsluiter en hang het in een mix van 50% water en 50% propyleen glycol antivries. Spoel het toilet door tot je zeker weet dat de antivries overal (toilet en leidingen) doorgedrongen is. Wanneer u aan boord een ander soort toilet heeft, volg dan de handleiding van de fabrikant.
    Belangrijk: gebruik voor het winterklaar maken van alle pompen, tanks en leidingen een niet giftige antivries met propyleen glycol. Gebruik NOOIT een het giftige soort met ethyleen glycol wat doorgaans gebruikt wordt voor auto’s.
  2. Maak alle zoetwatertanks leeg
    Antivries in de tanks is geen optie vanwege de benodigde hoeveelheid en de tanks moeten in het voorjaar toch leeg en schoon. Het aanzuigmoment van de pomp zit een stukje boven de bodem dus de tank raakt op die manier nooit helemaal leeg. Het laatste beetje moet er dus met een spons of handpompje uit via de schoonmaak opening. Dit is ook een goed moment om de binnenkant van de tank schoon te maken met een lichte chlooroplossing.
  3. Laat de waterboiler leeglopen
    Wanneer het om een elektrische boiler gaat, haal dan eerst de stroom er af. Bevestig een label aan de waterslang als herinnering om de boiler weer te vullen in de lente! Het verwarmingselement gaat kapot wanneer u het gebruikt zonder dat er water in de boiler staat.
  4. Laat waterslangen leeglopen of bescherm ze
    Zelfs wanneer u de waterslangen leeg laat lopen, is het een goed idee er eerst een antivries oplossing (50-50%) doorheen te spoelen. Op die manier kan het restwater in hoeken en gaten niet bevriezen. Sla de boiler over (als je boot een warmwatersysteem heeft). Door de invoerslang van de boiler los te koppelen en tijdelijk aan te sluiten op de uitgaande slang, komt de antivries ook in uw warmwaterleidingen. Opmerking: wanneer uw boot een eenvoudig watersysteem heeft, is leeg laten lopen (zonder de antivries behandeling) vaak voldoende.
    Zorg er dan wel voor dat er geen water blijft staan in de pompen of op lage stukken van de slangen.
  5. Laat het reservoir van de waterpomp leeglopen
    Water stroomt niet makkelijk het reservoir van de waterpomp in, dus de antivries oplossing heeft weinig effect. Net als wanneer u water in een al volle jerrycan probeert te gieten. Als het reservoir niet vanzelf leegloopt, wanneer u de slangen ontkoppelt, blaas dan door het T-vormige verbindingsstuk. Of schudt de tank leeg.
  6. Bescherm koelkast en airco
    Wanneer bochten in het systeem dit lastig maken, pomp dan een antivriesmix door het systeem: Ontkoppel de koelwaterslang van de dichte afsluiter en dompel die vervolgens de antivriesoplossing. Draai koelkast of airco zodat de antivries via de pomp en alle leidingen stroomt. Laat het systeem daarna weer leeglopen.
  7. Laat de watertankvulslang en bijbehorende pompen leeglopen
    Controleer aansluitingen die kunnen verhinderen dat de slang volledig leegloopt. Slang in dat geval aan alle einden loskoppelen.
  8. Maak het douchereservoir in de bilge leeg
    Verwacht niet dat de pomp het douchereservoir volledig droog houdt. U moet het bakje waarschijnlijk droogmaken met een spons, of ontkoppelen en leeggieten.
  9. Laat de propaanslang leeglopen
    Steek een van de gaspitten aan – en eventueel ander apparaten die op gas werken en draai de kraan op de propaantank dicht. Wanneer de branders doven, sluit u deze. Gevolgd door de veiligheidsschakelaar.
  10. Verwijder canvas overkappingen en zeilen
    Canvas producten en zeilen zijn niet gemaakt om een stevige winterstorm te doorstaan. Zelfs niet in opgevouwen toestand.
  11. Smeer eventuele rolsystemen
  12. Servicebeurt voor de lieren
    Wanneer u de lieren aanpakt in de herfst, weet u zeker dat de onderdelen niet te lijden hebben van corrosie. Bovendien zijn ze dan aan het begin van de lente direct klaar voor gebruik.
  13. Haal elektronica van boord
    Elektronica vindt het ’s winters prettiger in de warme omgeving van je huis dan aan boord. Spuit de open verbindingen in met vochtwerende spray om de contacten te beschermen tegen corrosie. Vervang het log zelf door de meegeleverde schroefdop.
  14. Bescherm uw accu’s
    Wanneer natte accu’s ontladen, verandert de elektrolyt in water, wat dan kan bevriezen. Op kleinere boten kunt u de accu's het beste helemaal opladen en vervolgens opslaan op een droge, niet te koude plek. Maak de accupunten goed schoon en droog om ontlading te voorkomen.
    Laat opgeslagen batterijen niet langer dan nodig aan een draagbare oplader hangen om schade te voorkomen. U moet opgeslagen batterijen ongeveer eens in de maand opladen. Zet dus een alarm in uw telefoon.
    Wanneer de accu’s aan boord blijven omdat ze te zwaar zijn om te verwijderen, moeten ze gedurende de hele periode netjes geladen worden. Daarvoor moet u beschikken over elektriciteit op de kant en een oplader met ‘float’ fase aan boord.
  15. Winterklaar maken van de motor
    Zie hiervoor de afzonderlijke checklist over scheepsdiesels en buitenboord motoren op www.skipper.nl.
  16. Maak de boot goed schoon aan de buitenkant
    Spoel zout van de romp en het dekbeslag om corrosie te voorkomen. Vuiligheid op de romp is na een lange winter veel moeilijker te verwijderen.
  17. Werk verf en lak bij
    Laat beschadigde plekjes niet open gedurende de winter.
  18. Zet romp en polyester in de was
    Een lichte waslaag beschermt polyester tegen vuil en vocht. U hoeft de was niet op te poetsen tot de lente begint.
  19. Maak de bilge helemaal droog
    Lenspompen laten altijd een beetje water staan in de bilge. Spons al het water weg om bevriezing te voorkomen.
  20. Haal de waterstops uit kleine bootjes
    Dinghy’s of andere kleine bootjes kunnen het beste opgeborgen worden met de boeg iets hoger dan de spiegel. Haal de stop eruit zodat vocht weer uit de boot kan lopen. Zorg dat u het volgende seizoen nog weet waar u de stop opgeborgen heeft.
  21. Afsluiters dicht
    Sluit alle afsluiters behalve die van de zelflozing in de kuip. Doe dit ook wanneer u de boot op de kant in winterstalling zet. Open afsluiters laten ook op de kant vocht, koude lucht en ongedierte binnen. Smeer in dat geval de afsluiters goed voor u ze dicht draait.
  22. Stofzuigen, schoonmaken en poetsen
    Vuil en vet zijn een goede voedingsbodem voor schimmels en weer. Stofzuig kussens, maak de binnenkant van de kastjes schoon en neem het hele interieur af met een vochtige doek. Reinig de binnenkant van de koelkast en vriezer met een lichte chlooroplossing en laat na drogen de deur of klep open.
  23. Zet kussens rechtop
    Luchtcirculatie aan alle kanten van de kussens is belangrijke. Het is nog beter om losse kussen mee van boord te nemen en op te slaan in een droge warme ruimte. Dit geldt trouwens voor alle stoffen accessoires aan boord.
  24. Zet bakskisten, lades en interne luiken open
    Voldoende luchtcirculatie helpt schimmel te voorkomen. Gebruik haakjes om deuren van hutten en kasten open te houden. Zet luiken en planken naar de bilges omhoog.
  25. Dek uw boot af
    Een canvas of schrink-wrap winter cover houdt niet alleen de regen buiten de boot. Ook het dek blijft op deze manier beschermd. Gedurende de winter kan vocht tussen dekbeslag en dek steeds opnieuw bevriezen. Hetzelfde geldt voor het vocht in de haarscheurtjes van de gelcoat die telkens wat groter worden.
  26. Op zoek naar de juiste vakman voor groter onderhoud
    Deze checklist wordt u aangeboden door de gezamenlijke bedrijven op Jachthaven Waterland:
    Waterland Yacht Service  
    De Waterman
    Halver Sails
    Polymo
    Robie Nautical Services


*Deze checklist is gebaseerd op het werk van Don Casey. Zijn boeken over bootonderhoud horen (eiegnlijk) bij iedere bootliefhebber aan boord.
Bekende titels: This old Boat, 100 Fast and Easy Boat Improvements en Sailboat Electrics Simplified.
De boeken zijn te bestellen via Amazon.com Hoewel er alles aan gedaan is om zeker te stellen dat bovenstaande informatie juist is, kunnen er geen rechten ontleend worden aan de tekst. Vraag bij twijfel advies aan uw service bedrijf, leverancier of installateur.
Met dank aan: skipper.nl